- Monitorowanie frekwencji służy wspieraniu skuteczności i efektywności procesu kształcenia.
- Obecność na zajęciach lekcyjnych sprawdza i odnotowuje w dzienniku elektronicznym nauczyciel prowadzący, a monitoruje wychowawca klasy.
- Nieobecności uczniów na zajęciach powinny być usprawiedliwiane przez rodzica lub opiekuna prawnego w ciągu 7 dni od ich ustania, a w wyjątkowych przypadkach (np. utrudniony kontakt ucznia z rodzicami/rodziców ze szkołą) po jego upływie.
- Usprawiedliwienie powinno zawierać informacje o okresie nieobecności, jej przyczynie i dacie wystawienia potwierdzone przez rodzica lub opiekuna prawnego.
- Uczniowie pełnoletni mogą przedstawić usprawiedliwienie w formie zaświadczenia lekarskiego lub dokumentu urzędowego.
- Decyzję o usprawiedliwieniu albo nieusprawiedliwieniu nieobecności podejmuje wychowawca klasy i on odnotowuje ją w dzienniku.
- W przypadku nieobecności ucznia trwającej dłużej niż 5 dni lub częstych krótkich nieobecności wychowawca klasy jest zobowiązany do skontaktowania się z jego rodzicem lub prawnym opiekunem. Fakt rozmowy odnotowuje się w dzienniku elektronicznym.
- Jeżeli komunikacja szkoły z rodzicami/opiekunami prawnymi jest utrudniona, wychowawca informuje o tym pedagoga szkolnego i dyrektora szkoły w celu ustalenia działań koniecznych do nawiązania właściwego kontaktu.
- Usprawiedliwienia nieobecności uczniów wynikających z ich działalności na potrzeby szkoły (np.: udział w konkursach przedmiotowych, prowadzenie działalności kulturalnej, charytatywnej, reprezentowanie szkoły podczas zawodów sportowych itp.) zaznaczane są na podstawie Załącznika 1. wypełnionego przez ucznia i podpisanego przez nauczyciela opiekuna.
- Uczeń nieobecny na zajęciach szkolnych ma obowiązek nadrobić zaległości w terminie ustalonym przez nauczyciela oraz przy jego wsparciu.
- Nauczyciel ma prawo wezwać ucznia do zaliczenia materiału kształcenia zrealizowanego w szkole podczas absencji ucznia na zajęciach, wskazując czas i formę zaliczenia. Zaliczenie obowiązkowych form sprawdzania wiedzy i umiejętności następuje po przedstawieniu przez ucznia wypełnionego Załącznika nr 2. Dokument ten jest równocześnie usprawiedliwieniem nieobecności.
- Wychowawca klasy gromadzi usprawiedliwienia i przekazuje je rodzicowi lub opiekunowi prawnemu podczas spotkań podsumowujących efekty kształcenia.
- Frekwencja uczniów na zajęciach szkolnych jest jednym z kryteriów mających wpływ na ocenę zachowania.
- Wielokrotne nieusprawiedliwione spóźnienia ucznia na lekcje mogą być podstawą do obniżenia oceny zachowania ucznia.
- Ogólny plan działań szkoły wobec uczniów opuszczających zajęcia bez usprawiedliwienia przedstawia Tabela nr 1.
- Uczeń, wobec którego kolejne działania opisane w punkcie 15. nie przyniosą skutku, może zostać skreślony z listy uczniów szkoły.
- Udzielony uczniowi zakaz reprezentowania szkoły może być cofnięty przez dyrektora szkoły na podstawie uzasadnionego wniosku wychowawcy klasy.
- Wychowawca klasy do 10 dnia każdego miesiąca składa wicedyrektorowi pisemną informację o stanie frekwencji klasy w miesiącu poprzednim i działaniach wspierających i dyscyplinujących uczniów w tym zakresie.
- Kontrolę nad monitoringiem frekwencji sprawuje wicedyrektor do spraw wychowawczych.
Tabela nr 1. Plan działań szkoły wobec uczniów opuszczających zajęcia bez usprawiedliwienia
Zakres nieobecności | Działania wspierające | Działania dyscyplinujące | Forma realizacji |
---|---|---|---|
Do 8 godzin lekcyjnych | Wychowawca klasy przeprowadza rozmowę wyjaśniającą z uczniem. | Wychowawca udziela uczniowi upomnienia. | Wychowawca odnotowuje upomnienie w dzienniku elektronicznym (w przypadku 8 godzin nieobecnych nieusprawiedliwionych). |
Od 9 do 16 godzin lekcyjnych | Pedagog szkolny w obecności wychowawcy przeprowadza rozmowę wyjaśniającą z uczniem. Wspólnie ustalają plan poprawy frekwencji (deklaracja ucznia). | Wychowawca udziela uczniowi nagany. | Pedagog szkolny odnotowuje rozmowę w dzienniku pedagoga. Wychowawca wpisuje naganę do dziennika elektronicznego. |
Od 17 do 24 godzin lekcyjnych | Pedagog i wychowawca przeprowadzają rozmowę wyjaśniającą z uczniem w obecności rodziców/opiekunów prawnych. Wspólnie ustalają plan działań zmierzających do poprawy frekwencji (pisemna deklaracja woli poprawy ucznia). | Dyrektor szkoły udziela uczniowi upomnienia i wprowadza czasowy zakaz reprezentowania szkoły. | Dyrektor szkoły odnotowuje upomnienie w dzienniku elektronicznym i informuje społeczność szkolną o jego udzieleniu. |
Powyżej 25 godzin lekcyjnych | Dyrektor szkoły, wychowawca klasy i pedagog szkolny przeprowadzają z uczniem rozmowę. Uczeń podpisuje kontrakt, stając się samoodpowiedzialnym za wypełnianie przez siebie obowiązku szkolnego. | Dyrektor szkoły udziela uczniowi nagany i informuje go o grożących mu konsekwencjach wynikających z dalszego nieuczęszczania do szkoły. | Dyrektor szkoły i wychowawca klasy wdrażają indywidualną procedurę kontroli frekwencji ucznia, odnotowują działania w dzienniku elektronicznym i informują społeczność szkolną o udzieleniu nagany. |