Reklamy społeczne towarzyszą nam na co dzień. W telewizji często przewijają się te przestrzegające przed przekraczaniem dozwolonej prędkości w trakcie prowadzenia samochodu. Zazwyczaj ludzie jednak nie zastanawiają się nad impresywnymi funkcjami takich kampanii reklamowych, choć są one niezwykle ciekawe. Psychologia w reklamach stała się głównym tematem wykładu online „Lęk jako narzędzie sterowania ludźmi” z dr Jakubem Jakubowskim, wykładowcą na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Okazało się, że aby reklama społeczna odniosła zamierzony cel, wpływając w zasadniczy sposób na zmianę postępowania przez odbiorcę, powinna wywierać na nim silne emocje, takie jak szok, lęk, śmiech. W trakcie wykładu z dr Jakubowskim można było poznać wyniki badań psychologicznych prowadzonych we Wrocławiu, wedle których ludzie, którzy zostali zauważeni przez policjanta, przechodząc przez pasy na czerwonym świetle, są bardziej hojni niż ci, których zachowanie nie zostało wychwycone przez policję. Uczestnicy spotkania mieli też okazję przyjrzeć się różnym typom reklamy społecznej i ocenić, która najbardziej na nich oddziałuje. Na koniec wykładowca udzielił odpowiedzi na zadane pytania – m.in. w jaki sposób powstają reklamy.
Wykład okazał się bardzo atrakcyjny pod względem treści, jak i tego, w jaki sposób został on przeprowadzony. Mam nadzieję, że uda się zorganizować kolejne spotkania z dr Jakubem Jakubowskim i po raz kolejny przyjrzeć się otaczającym nas mediom.
Autorka: Pola Kosicka – Olkowska (dziennikarka PCP)
Zdjęcia: PCP
Publikacja: Puszkinowe Centrum Prasowe